Integrale aanpak
Image

 

n65 Algemene informatie
n65

Integrale aanpak

n65

Korte en Middellange termijn

n65 Lange termijn
n65

Verkeerskundige maatregelen

n65

Maatregelen vanaf 2008

n65 Fiets- en voetgangerstunnel
n65 Convenant RWS-Vught
n65 Politieke partijen
n65 Voorontwerp bestemmingsplan
n65 Rapport AGV - Movares Nederland
politiek Visie documentent N65
n65 Archief
   
 
Samenwerken aan de N65
 

De provincie Noord-Brabant, vijf gemeenten en Rijkswaterstaat hebben de gezamenlijke ambitie om een visie op de toekomst van de N65 te ontwikkelen. Nadat de deelnemende organisaties decennialang alleen aandacht hebben gehad voor verkeerskundige aspecten, zoals bereikbaarheid en 'verliesminuten', willen de partners nu een integrale visie ontwikkelen. Bij een integrale visie is het nodig om verkeerskundige, ruimtelijke, economische en ecologische aspecten in onderling verband te beschouwen. De partners hebben B&A gevraagd het proces te begeleiden om deze een denkomslag te laten maken. In de eerste fase, die een kwartaal in beslag neemt, brengen de deelnemers de problematiek rond de N65 in kaart, uiteraard vanuit de verschillende invalshoeken. Deze fase zal uitmonden in bestuurlijke overeenstemming over de problematiek van de regio. Vervolgens zal worden gezocht naar oplossingen. De belangrijkste bijdrage van B&A bestaat eruit om een doorbraak in de benadering van de problematiek van de N65 te stimuleren. Door met elkaar een overtuigende visie te formuleren op de problematiek, ambities en kansen, brengen we een jarenlang durende discussie in een stroomversnelling.

Bron: Nieuwsbrief B&A Groep februari 2008
 
Integrale aanpak N65
 

De N65 is een verkeersader die voor het ontsluiten van het Vughtse verkeer van groot belang is, maar waarvan we ook veel hinder ondervinden. De hinder betreft onder andere het milieu, de verkeersonveiligheid en filevorming. Om de N65 met name de verkeersveiligheid te vergroten en de doorstroming te bevorderen, is met Rijkswaterstaat overeengekomen om het Parallel-wegenplan uit te voeren. Gedurende de planvorming zijn de onderdoorgang bij de Martinilaan/De Bréautélaan (fietstunnel) en de T-kruising ter hoogte van 't Groene woud aan het Parallelwegenplan toegevoegd.

Rijkswaterstaat wil het hele, samenhangende pakket aan maatregelen op en rond de N65 nu in een convenant met de gemeente Vught vastleggen, waarin "harde afspraken" over uitvoering, kosten en data zijn opgenomen.
Indien er nu geen akkoord wordt bereikt, zullen alle financiële middelen die de Staat voor de N65 heeft gereserveerd wegvloeien en zal er de eerstkomende 10 jaar nauwelijks iets gebeuren aan de rijksweg. Vanzelfsprekend dient dit vanwege de vele negatieve effecten niet te gebeuren: de doorstroming op de rijksweg zal verder verslechteren en op de kruisende wegen in Vught zullen steeds meer opstoppingen met aanverwante problemen ontstaan. De aan- en toevoer naar de rijkswegen zullen verder dichtslibben, met als gevolg dat sluipverkeer door het binnen- en buitengebied van Vught ontstaat. De overlast en verkeersonveiligheid zullen toenemen. Dit moet vanzelfsprekend voorkomen worden om zodoende niet onze overige geplande (bouw)ontwikkelingen in Vught te belemmeren.

Bron: Raadsvergadering gemeente Vught
18-05 2006